Reuma

De aandoening reuma is een verzamelnaam van meer dan 100 aandoeningen aan het lichaam. Om het lichaam te kunnen bewegen zijn er verschillende gewrichten, spieren pezen en botten die het mogelijk maken om te bewegen. Reuma maakt het lastiger voor mensen om die bewegingen goed uit te voeren. Naast de spieren, botten en gewrichten kan reuma ook plaatsvinden in de organen.

Een op de negen Nederlanders heeft last van reuma. Het kan voorkomen bij mensen van alle leeftijden. Door reuma leven er gemiddeld 2 miljoen mensen dagelijks met pijn, stijfheid en vermoeidheid. In veel gevallen is reuma goed te behandelen, echter is het niet te genezen. Reuma is onder te verdelen is meerdere categorieën waaronder ontstekingsreuma en artrose.

Klachten Reuma

Er zijn honderden verschillende vormen van reuma, de reuma kan plaatsvinden in botten, spieren, gewrichten en organen.

De klachten die vaak gepaard gaan met reuma zijn:

• Pijn aan het gewricht;
  • Stijfheid;
  • Krakend/knarsend geluid bij beweging;
  • Vermindering van de bewegelijkheid;
  • Spier- en rugklachten;
  • Gewrichten die warm en dik worden.

Reuma kan het dagelijkse leven belemmeren. Dit kan voorkomen bij te lang stilstaan, lopen of standaard klusjes, zoals het huishouden doen. De pijn kan variëren met de dag.

Behandeling van Reuma

Reuma is te behandelen, maar helaas niet te genezen. Om deze reden zal de focus voornamelijk liggen op het wegnemen of verminderen van de pijn, waardoor dagelijkse dingen, zoals het huishouden weer mogelijk wordt.

Om dit resultaat te behalen wordt er gefocust op het behouden van de bewegelijkheid, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van de gezondheid.