Frozen Shoulder

Een Frozen Shoulder begint bij pijn in de schouder die verergert met de tijd. De pijn die je ervaart bij een frozen shoulder komt door een ontsteking binnenin het gewrichtskapsel (Bindweefsel rondom het gewricht). In een tijdsspanne van weken/maanden merk je dat de bewegelijkheid in de schouder steeds minder wordt. De schouder verstijft zodanig dat men het ook wel bevroren noemt. De verstijving in de schouder kan in alle beweegrichtingen voorkomen, echter is er pas spraken van een frozen shoulder bij 3 of meer beweegrichtingen.

3 stappen die u zal doorlopen met een frozen shoulder

• Uw schouder zult steeds iets stijver worden.
  • De stijfheid in uw schouder neemt af, u kunt uw schouder steeds iets beter bewegen.
  • Uw schouder is compleet verstijfd, u kunt er nauwelijks nog iets mee.

Klachten en beloop behandeling frozen shoulder

De klachten die je ervaart bij een frozen shoulder zijn voornamelijk pijn, dit kan oplopen tot hevige pijnscheuten die erger worden bij het bewegen van de arm. De pijn begint in de schouder, maar dit kan doortrekken naar uw nek, bovenarm of uw hand.

Beloop behandeling

Allereerst staat de ontsteking en het gewrichtskapsel centraal, dit traject kan verschillen tussen de 6 weken en 9 maanden.

In het tweede stadium komt de verstijving van de schouder centraal te staan. De pijn moet nu afnemen, echter zal de schouderfunctie nog sterk beperkt zijn. Het tweede stadium duurt gemiddeld tussen de 4 en 9 maanden.

Vervolgens komt het derde stadium. In dit stadium treedt langzaam maar zeker de dynamiek van het schoudergewricht op. De functie van de schouder zou volledig kunnen herstellen. De duur van dit ligt tussen de 5 – 26 maanden